úterý 15. září 2009

Člověk bez osudu- pondělí 14. 9. 2009 v 22:35 ČT1

Nechápu, proč Česká televize takovéto pěkné filmy neuvádí ve smysluplnějším čase. Chce li se člověk dívat na nejpěknější filmy, které televize nabízí, musí počítat s tím, že se společně s nimi vždycky překulí přes půlnoc. Neřkuli, že ve stejný čas na II. programu dávali další kvalitní klubový film.  Pěknou recenzi na film neleznete zde. recenze
Za sebe chválím vynikající muziku Ennia Morricona.Velice zajímavá se mi zdá myšlenka, kdy Gyuri na konci filmu odchází po osvobození budapešťskou ulicí kamsi k novému životu a říká: " dokonce i tam, vedle těch komínů, bylo v přestávkách mezi trýzněmi cosi, co se podobalo štěstí. Všichni se mě ptají jen na utrpení, na „hrůzy“: zatímco pro mě je snad právě tato zkušenost tou nejpodstatnější. Ano, o tom bych jim měl vyprávět příště, až se mě budou ptát. O štěstí v koncentračních táborech. Pokud se ovšem zeptají. A pokud na to já sám nezapomenu.“   
    Zdá se mi, že ve většině filmů a knih, které jsem o tomto tématu viděl a četl, se spíše všelijak interpretuje utrpení, zloba, příkoří, změna lidské psychiky. Nikde jsem se nesetkal s tím, že by se na prožité hrůzy  pohlíželo z hlediska osobního štěstí, které se stává celoživotní hodnotou, pokud ho v životě- i tom sebetruchlivějším, dokážeme rozpoznat, porozumět mu a nezapomenout ho. 
    V jedné ze scén,   je Gyuri  po osvobození koncentračního tábora jedním z amerických důstojníků  varován, aby se domů do Maďarska  nevracel. Odjeď do Švýcarska, na západ, začni nový život. Gyuri neuposlechne, válku jsme přece vyhráli, vracím se domů, k rodině, do rodného města. Nastává nové zklamání, nikdo jej kromě vlastních židovských soukmenovců nevítá, ba naopak, dveře jeho bývalého bytu jsou mu přibouchnuty před nosem. Začíná nová realita, realita Dity Saxové z knihy Arnošta Lustiga. Realita, o níž se málo mluví a mělo by se, totiž realita toho, že Ti, kteří přežili holocaust, byli nevítanými hosty, mezi vítězi, kteří již zabavili kdysi německý majetek, který byl Němci zabavený židovským rodinám. A Češi v tomhle nebyli jiní. Doporučuji podívat se na snímek 
HOLOCAUST III – ZA HRADBOU GHETT
Milan Maryška, Petr Jančárek / 2005
Film ukazuje poválečné osudy českých židů.

Žádné komentáře:

Okomentovat