středa 3. března 2010

obr - transtrabant3M klub Plzeň 

3.3.2010  18:00  TRABANTEM  NAPŘÍČ  AFRIKOU

obr - transtrabant2Expedice Trabantem napříč Afrikou si vzala za cíl vydat se ve stopách Františka Vladimíra Foita a Jiřího Bauma, prvních Čechů, kteří v roce 1931 automobilem dojeli z Čech do Kapského Města. Snahou cestovatelů bylo vyzkoušet si i dnes pocity dobrodruhů, kteří se v jednoduchých a nevýkonných vozech s jednou poháněnou nápravou vydali na dalekou cestu. Legendární dvoutaktní dvouválcové vozy trabant z produkce socialistické NDR měly pouze nejnutnější úpravy pro překonávání extrémních podmínek afrického kontinentu, například ochranu proti proražení výfuku, filtry proti písku či nové motory. 
Expedice Trabantem napříč Afrikou se vydala na cestu dne 6.9.2009 a po zdolání vzdálenosti 19 201 kilometrů ke Střelkovému mysu v Jihoafrické republice, nejjižnějšímu místu v Africe, se vrátila 4.12.2009 zpět do Prahy. O zážitcích z této nevšední cesty povypráví a povídání svými  fotografiemi doprovodí  účastníci výpravy. 

Československo jako technologická velmoc nabízela cestovatelům milujícím ozubená kolečka skvělé příležitosti, takže všechny výpravy využívaly domácí stroje. Z našeho pohledu je zajímavé, že až na jednu výjimku žádné z aut nemělo výkon větší než 25 koní, my jich máme celých šestadvacet.

1931 - F. V. Foit a J. Baum s Tatrou 12 (14 k) napříč Afrikou ze severu na jih. (J. Baum v roce 1933 kolem světa a v roce 1938 do Afriky, oboje s nákladní Tatrou 72)
1933 - manželé Elstnerovi (+ další dvě posádky) severní Afrika s Aerem 662 (18 k), 14 000 km
1934 - sedm studentů, Praha-Kalkata, nové lidové vozy Škoda Popular (23 k), 14 800 km
1936 - manželé Elstnerovi se Škodou Popular (23 k), USA a Mexiko, 25 000 km
1936
- J. B. Procházka a J. Kubias, kolem světa za 100 dnů východním směrem s ojetou Škodou Rapid (30 k) (měla najeto 60 000 km). Za 98 dnů jsou zpět, komise Autoklubu dosvědčila, že plomby na motoru zůstaly neporušené
1936 - manželé Škulinovi se Škodou Popular (23 k), z Dakaru napříč Afrikou na Madagaskar, pak na jih do Johannesburgu a odtud napříč na sever do Egypta, 52 000 km.
1947 - manželé Elstnerovi se synem jihozápadní Afrika s Aerem Minor (20 k), sprint k rovníku a zpátky, 13 110 km
1947 - Hanzelka a Zikmund s Tatrou 87 o úctyhodném výkonu 75 k vyrážejí na svoji první cestu. Doba malých aut pomalu končí, velké cesty zůstávají.
.
 http://afrika.transtrabant.cz/
        



Žádné komentáře:

Okomentovat