pátek 6. května 2011

Friedrich Schiller- Marie Stuartovna

Marie Stuartovna

 Divadlo na Vinohradech

premiéra inscenace: 8.1.2010
Za poslední dobu asi nejhorší představení, které jsem viděl. Takový divný kočkopes, alespoň já jsem to představení tak vnímal. Ani Schiller ani Anglie, vůbec ne 16. století, to prosím neí výtka tomu, že zde nebyly použity dobové lulisy, ostatně scéna bylo asi to jediné, z čeho jsem byl vizuálně nadšen.
Příliš mnoho pohybu pro nic, kolik herců zde proběhlo, jen aby se proběhlo? Na straně jedné tragédie- konflikt královen, na straně druhé maškaráda a komediální harašení na úrovni Ein Kessel Buntes, trochu němčiny, trochu Anglie, trochu Francie, prostě neukočírovaný kočkopes, tím končím:)

V únoru 1805 Friedrich těžce onemocněl, léta trpěl neviléčitelným hnisavým zánětem pohrudnice. Přesto nepřestával pracovat: " Čím jsem, tím jsem se stal často až nepřirozeným vypětím sil. Hlavní věc je píle. Neboť ta nám poskytuje nejen prostředky k životu, ale i jeho jedinou cenu. Nic nedělat je pro mě jako smrt."  Po pár měsících, když se mu ulevilo, dodává: :"Kojím se nadějí, že budu ještě nějaký čas naživu, byl bych spokojen, kdybych se dožil padesáti let." 1. května r. 1805 dlouholetá bolest v prsou ustala, Scghiler jako lékař věděl, co to znamená. Jeho levá plíce se rozpadla. Pátého května musel znovu ulehnout. Devátého května se ještě podrobil lékařské proceduře, vykoupali ho v ledové vodě, aby zmírnili žár, a dali mu sklenkku šampaňského, aby se posílil. Pak mu podali petrolej. V pět hodin odpoledne Schiler ve věku 46 let zemřel.


Žádné komentáře:

Okomentovat